5 oefeningen waardoor je jonger wordt

Word je echt jonger door het beoefenen van de 5 Tibetanen? Ik heb de oefeningen zelf nooit lang genoeg achter elkaar gedaan om echt een verschil te merken. De theorie is dat door de 5 oefeningen, je chakra’s op de juiste snelheid gaan draaien. De chakra’s hebben invloed op de aansturing van je hormonen en de 5 Tibetanen zouden daarom je hormoonhuishouding in balans brengen.

Voorwaarde is wel dat je de oefeningen op een nuchtere maag doet, dus het liefst vóór het ontbijt. En dat is zéker voor mij een ‘dingetje’. Voor de mensen die niet ontmoedigd zijn… doe met me mee en hou me op de hoogte wat je ervaringen zijn. Je kunt rustig beginnen, en alle oefeningen 2-5 keer doen. Iedere week verhoog je het aantal dan met 2 tot je uitkomt op 21 herhalingen.

Eerste Tibetaanse Rite

De eerste oefening is de makkelijkste en tegelijkertijd ook de moeilijkste. Rondjes draaien met de klok mee. Mij helpt het om na afloop mijn ogen dicht te doen, zo gaat de duizeligheid sneller over.

Tibetaan1   Five_tibetan_rite_1

Tweede Tibetaanse Rite

Ga liggen op je rug, met de benen gestrekt. Adem in, breng je kin naar je borst en breng daarna je benen gestrekt omhoog. Adem uit, breng eerst je benen omlaag en leg daarna je hoofd weer terug.

Aanpassing: Houd je knieën gebogen. Zo is de oefening minder zwaar voor je buikspieren.

Tibetaan2    Five_tibetan_rite_2

Derde Tibetaans Rite

Deze oefening lijkt op ‘De Kameel’ uit de Hatha yoga. Plaats de knieën op heupbreedte op de grond, terwijl je je lichaam rechtop houdt. Plaats je handen aan de achterkant van je bovenbenen. Adem in, breng je hoofd naar achteren en open je borstkas. Adem uit en breng je kin naar je borst.

Tibetaan3 Five_tibetan_rite_3

Vierde Tibetaanse Rite

Ga zitten met gestrekte benen en plaats je handen naast je zitvlak met de vingers naar je tenen toe gericht (in de Hatha yoga heet dit ‘de Stafhouding’) . Adem uit en breng je kin naar je borst. Adem in, breng je lichaam omhoog en komen in een ‘tafel positie’. Breng hierbij je hoofd naar achteren, laat hierbij je hoofd niet hangen; blijf je hoofd ‘tillen’. Adem uit en kom terug in de uitgangspositie. Let er hierbij op dat je handen weer naast je zitvlak komen.

Tibetaan4    Five_tibetan_rite_4

Aanpassing: Begin met je knieën gebogen en de handen iets verder naar achteren. Je kunt in het begin ook iets minder ver omhoog komen met je romp.

Tibetaan Vier

Vijfde Tibetaanse Rite

In de Hatha yoga heet deze oefening; de Neerkijkende Hond en de  Opkijkende Hond. Begin op handen en knieën (de kathouding), je handen zijn recht onder je schouders en je knieën recht onder je heupen. Adem uit, breng je zitvlak omhoog en strek je benen uit. Duw je hielen in de grond en duw je schouders weg van je oren, maak een lange rug. Adem in, breng je zitvlak omlaag, zonder dat je knieën en je heupen op de grond komen, hou dus goed je buikspieren actief. Schouders blijven weg van de oren, open je borstkas.

Tibetaan5  Tibetaan51   Five_tibetan_rite_5

Kom je toch met je knieën op de grond, pas de oefening dan aan, tot je buik- en rugspieren sterk genoeg zijn. Anders kun je last gaan krijgen van je rug.

Aanpassing: Houd bewust je knieën op de grond en; adem uit, breng je zitvlak naar je hielen en adem in, duw jezelf naar voren en richt je op.

Vijfde Tibetaan Aanpassing  Vijfde Tibetaan Aanpassing

Na afloop lig je rustig op je rug en voel je even na.

Een goed begin van de dag!

Graag hoor ik van jullie hoe je je voelt na afloop van deze reeks oefeningen. En hoe lang (hoeveel dagen, weken, maanden) je de oefeningen nu doet.

Carla Groen van yogaschool ‘De Dolfijn, voel je KERN gezond organiseert yogavakanties naar Griekenland en Duitsland, waar ze ook les geeft in deze reeks oefeningen. Deze foto’s zijn in Griekenland en Duitsland genomen. Je kunt hier contact met haar opnemen.

 

 

 

 

 

 

Advertenties

4 gedachten over “5 oefeningen waardoor je jonger wordt

  1. Hai Carla, de afgelopen maand ben ik begonnen met de vijf riten. Ik vind het echt heel prettig, ik kom beter in mijn kracht en voel me fitter. Of ik er jonger van ga worden, de tijd gaat het leren, maar wat wel opvallend is, dat elke morgen wanneer ik wakker ben, mijn lichaam roept om de vijf riten, het is voor mij een fijn ritueel om de dag mee te beginnen. Wanneer ik weinig tijd heb of mijzelf de tijd niet gun, dan voel ik dat direct. Ik kan het iedereen aanbevelen. Leuke blog en dank voor het delen! Groetjes Simone Charles.

    Liked by 1 persoon

  2. Hoi Carla, 6 jaar geleden heb ik de Tibetaanse riten een hele poos elke dag gedaan. Een maand of 3 na de bevalling van m’n jongste dochter ben ik ermee begonnen en heb het langzaam opgebouwd naar de 21. Mijn ervaring is dat de riten een enorm balancerend effect hebben op de hormoonhuishouding (die bij mij aardig overhoop lag na de zwangerschap). Verjongend…. geen idee, maar ik merkte wel dat het goed werkte voor mij; weer sneller fit en meer stabiel. Naar mijn gevoel werken de riten ook heel goed om het gewicht te krijgen wat van nature bij je past. Tibetaanse riten, wat mij betreft een aanrader, en fijn dat je erover blogt! Groetjes, Bianca

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close