Ademen door linkerneusgat

Je ademt in door je linkerneusgat, sluit deze af en ademt uit door je rechterneusgat. Sluit deze weer af en adem links weer in. Dus iedere keer links in en rechts uit. 

Ida Nadi

Met deze ademhaling activeer je de Ida Nadi, die begint in je linkerneusgat. De Ida Nadi wordt geassocieerd met koele energie, vrouwelijke energie, yin en de maan. Dit is dus een verkoelende ademhaling.

Ayurveda

Volgens de Ayurveda is deze ademhalingsoefening geschikt om Pitta te verlagen. Deze ademhaling is dus goed voor mensen met een Pitta constitutie of voor mensen bij wie de Pitta uit balans is.

Zomer & middag & middernacht = pitta tijd

Ben je oververhit in de zomer of zit je ’s middags een beetje te veel in je ‘Tjakka-modus’, dan kan deze verkoelende ademhaling je helpen om in balans te komen. Doe de ademhaling vóór de lunch niet te lang, want je spijsvertering werkt nu op zijn best en je hebt je pitta energie nodig om je maaltijd goed te verteren.

Word je midden in de nacht wakker (tussen 22.00 – 02.00 uur = pitta tijd) doe dan deze pranayama oefening 5 minuten, en voel na. Misschien val je wel weer in slaap 🙂

Illustraties Anouk Arntz Ontwerp & Illustratie

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close