Vuurademhaling

“Luie yoga voor in de ochtend.” Ben je geen ochtendmens (zoals ik) en moet je niet denken aan yoga-oefeningen voor het ontbijt (zoals ik), dan is dit misschien toch iets voor jou.

Na het wakker worden, doe je het raam open en ga je in bed zitten, onder de dekens. Vervolgens ga je de vuurademhaling doen: met kracht uitademen door je neus (inademen gaat vanzelf), door je buikspieren met kracht aan te spannen. Doe dit net zo lang tot je het lekker warm krijgt en/of dat je voelt dat je meer energie krijgt. Maar stop zodra je duizelig wordt.

Ik vind deze oefening echt een uitkomst omdat ik een hekel heb aan buikspieroefeningen. Dit is een reinigende ademhaling en je masseert je spijsverteringsorganen, wat weer goed is voor de stoelgang. Bovendien stimuleer je je verbranding door dit in de ochtend te doen. Ik kan geen six-pack garanderen 🙂 maar wel een goed begin van de dag. Misschien krijg je er zoveel energie van dat je ’s morgens geen koffie meer nodig hebt. Op youtube zijn er video’s van de vuurademhaling of kapalbathi te zien.

Spijsvertering verbeteren

Ik kreeg deze ademhalingsoefening aanbevolen door een Ayurvedisch arts. Omdat mijn spijsvertering op een laag pitje staat, kan deze vuurademhaling mij helpen mijn eten beter te verteren. Er werd me aanbevolen deze kapalbathi vóór het ontbijt en vóór het avondeten te doen. Doe deze manier van ademhalen dus op een nuchtere maag.

Voorzichtig bij

  • menstruatie
  • hoge bloeddruk
  • hyperventilatie
  • astma
  • duizeligheid
  • hernia
  • zwangerschap
  • rugklachten

Stap voor stap

  • Ga zitten in diamantzit (of seiza houding), dus  je zit op je onderbenen met je knieën gebogen. Kleermakerszit kan ook en zitten op een stoel ook.
  • Plaats je handen op je knieën met je handpalmen omlaag, of plaats je handen op je onderbuik; onder je navel.
  • Adem eerst een paar keer rustig naar je buik en controleer of beide neusgaten open zijn. Is dat niet het geval, snuit dan je neus en adem een paar keer door het neusgat dat het minst open is.
  • Adem in en uit door je neus.
  • Adem nu in door de neus en adem met kracht uit door je buikspieren snel aan te spannen. Je ademt ook uit door de neus.
  • De inademing gaat daarna vanzelf. Je focust je op de uitademing.
  • Begin rustig en bouw langzaam het tempo op.
  • Begin met deze ademhaling 10x te doen. Pauzeer een paar tellen en herhaal. Stop als je duizelig wordt. Bouw het rustig op naar 50 keer of zo lang als jij prettig vindt. Sluit de ogen en voel na. Je kunt de ademhaling ook één minuut in je eigen tempo doen, dan één minuut pauze en in totaal drie herhalingen doen.
  • Veel van mijn yogaleerlingen ademen te hoog in deze houding. Probeer je bovenlichaam helemaal stil te houden en probeer alleen je buik te bewegen. Als dit niet lukt, oefen dan eerst de buikademhaling op een rustige manier. Op de uitademing wordt je buik platter, op de inademing wordt je buik ronder. Door je handen op je buik te plaatsen en door met je handen op de uitademing de buik in te duwen kun je oefenen om op de juiste manier te ademen.

Variatie

Je kunt deze ademhaling goed aanleren door je armen te gebruiken:

Breng beide armen gestrekt boven je hoofd. Maak vuisten van je handen en trek ze met kracht omlaag voor je borst, terwijl je met kracht uitademt door je neus. Adem in en strek beide armen weer uit omhoog. Doe dit een paar keer. Blijft goed rechtop zitten.

Ayurveda

Volgens de Ayurveda is deze ademhalingsoefening geschikt om Kapha te verlagen. De vuurademhaling is dus goed voor mensen met een Kapha constitutie of voor mensen bij wie de Kapha uit balans is.

Lente & ochtend & avond = kapha tijd

Heb je last van voorjaarsmoeheid of kun je ’s morgens moeilijk op gang komen, dan kun je de kapalbathi ook gebruiken voor meer energie en om afvalstoffen af te voeren.

Ik weet uit eigen ervaring dat als je ’s morgens een ochtendhumeur hebt en weinig energie, de vuurademhaling wel het laatste is waar je zin in hebt 🙂 Probeer het toch eens en bouw het langzaam op. Al doe je de -ademhaling maar 3 keer in de ochtend. Begin met kleine stappen. En ga verder zodra je voelt dat je verder wilt en kunt. Je hoeft niets te forceren.

Kun je je er toch niet toe brengen dat is het inademen door het rechterneusgat een goed alternatief.

Illustraties Anouk Arntz Ontwerp & Illustratie

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close